Wednesday, May 13, 2009

انكسار


رسم بيتا وسماء ,جلس وجلست ,أعطانى ألوانا وسألنى الاختيار

فمتى كان يحق لى الاختيار؟

همس لى لونى بيتنا وأضفى على سماءنا ألحانا

لم أستطيع أعطانى كل شىء ولم أستطيع

فمنذ متى كان يحق لى الاختيار ؟

منذ متى تركنى الانكسار؟

لم أستطع ولن أستطيع

سألنى لماذا؟سألته لماذا؟حتى على الاجابه لا أستطيع

فكيف أصوغ معنى احساسى ؟

كيف أفسر معنى الانكسار؟

ومن سيفهمنى على أى حال؟

غضب وأتهمنى بالبرود

ربما هذا ليس اتهام ,ربما انا بارده حقا

وربما هذا هو احساس الانهزام

حين ينسى الاحساس انك انسان

يتركك ضائعا بلا مكان

حين أنظر للمراه ولا أعرف من أنا

حين لا أميز بينى وبينى

عندما أصبح أثنتين لاأحدا منهم أنا

لم أستطع الرد ووقفت وفى الطريق تفرقت

ظل هو جالسا لا يعجبه ما فعلت

ربما أيضا ,بل أكيد ان دارت فى رأسه أفكار تتهمنى بالجنون

ربما

وربما بالانانيه أ,مختله عقليه وأكيد فاقده للاحساس

ربما أفكارة ليست أتهام

قد تكون حقيقه ولكنه لا يعرف أن هذا انكسار

مهما أختلفت التسميات هو يعنى الانكسار

فأبدا لم يحق لى الاختيار

12 comments:

بنجاواتى said...

السلام عليكم

النهاردة كلماتك جميلة

واسلوب الصياغة جميل ايضا

وحلوة فكرة ان الانسان اللى لم يمارس حقه فى الاختيار بيوصل لمرحلة انه يكون غير قادر على العيش

تقبلى تحياتى

د/عرفه said...

الاحساس بالانكسار ده
شىء موجود كتير عند البنات
يمكن علشان ظروف التربية والاجبار والضغط اللى موجود

بس كلامك فعلا جميل امانى

wesoooooooooo said...

ههههههههههههههههه
بقى انا أقولك حلو تنشريه تانى يوم
بس انا عارفه انتى نشرتيه ليه
هههههههههههههههههههههههه
طبعا انتى عارفه رأيىء فى البوست
وإلا ماكنتيش نشرتيه
روعه

amany said...

بنجاوتى
وعليكم السلام
ميرسى ليك اوى

amany said...

د\عرفه
فعلا عندك حق هو اسلوب تربيه
علشان كده الاب والام دوول لازم ياخدو بالهم اوى هما بيربو ولادهم ازاى
ويفهمو كويس انهم بيصنعو انسان له نفسيه وعقل وعاطفه هما اللى بيشكلوها
متشكرة اوى

amany said...

وسام
حبيبتى وربنا
ميرسى ياقمر
وايوة انا نشرته علشان زى مانتى فاهمه كده
ههههههههههههه

حسام غانم said...

جميلة يا أماني

كلمات جميلة واحساس عالي

amany said...

حسام غانم
ربنا يخليك
نورتنى بجد

أبو العريف said...

صعب قوي التعبير عن الانكسار بس انا
استمتعت بالبوست جدااااا
تحياتي ليكي
تسلم ايدك

محمد سعد القويري said...

الأخت الفاضلة :: amany ::
تحية مباركة
وبعد
سعدت بزيارتي لعالمك المبدع
وسعدت أكثر بقراءة هذه القصة والتي تحوي معنى ومغزى لواقع مؤلم ..
أسلوبك القصصي رائع ..
دمتِ بالمسرات

ــــــــــــــــــــ
أختي أتشرف بوضع رابط مدونتك على صفحتي ويسعدني التواصل مع مواضيعكم

amany said...

أبو العريف
ميرسى اوى ليك
انت نورتنى بجد
وبرضه صعب اوى التعبير عن الغربه
نورتنى

amany said...

محمد سعد القويرى
ربنا يخليك
بس انا هاجى ايه جنبك ؟؟
دانا يشرفنى والله ان يبقا فى تواصل
نورتنى